George Fredrik Alexander Barron

George Fredrik Alexander Barron

← Terug

Geboren op 5-11-1949 in Moengo – overleden Paramaribo 27-4-2017 – Begraven op de begraafplaats Hodie Mihi Cras Tibi aan de Dr. Sophie Redmondstraat in Paramaribo

Meester-beeldhouwer George Barron, dit jaar overleden op 67-jarige leeftijd, was tussen zijn twintigste en dertigste het actiefst. In de openbare ruimte herinneren twee beelden in het rijststadje Wageningen aan zijn meesterschap.

Het metershoge beeld Alida maakte hij in 1973 ter ere van 110 jaar afschaffing slavernij. Vlak daarna kreeg hij de opdracht een beeld te maken vanwege een jubileum van het toen bloeiende modelbedrijf Stichting Machinale Landbouw (SML) te Wageningen.

Dat laatste werd een vier meter hoog abstract beeld van bauxietcement, geboetseerd op een skelet van ijzer, dat centraal op het pleintje van het dorp staat. George Barron organiseerde toen ook een solotentoonstelling van wat kleinere beelden in het toen keurige, actieve, pas geopende Cultureel Centrum Nickerie.

George Barron werd net als zijn jongere broer, de schrijver/dichter Gerrit Barron, geboren te Moengo, in een arbeidersgezin met ouders die als hobby’s verhalen vertellen, zingen en toneelspelen op verdienstelijke wijze bedreven.

Verder werd de kinderen Barron van jongs af geleerd flink de handen uit de mouwen te steken, zodanig dat spelen er soms bij in schoot. Vooral George en Gerrit hebben hun jeugd als een leerschool ervaren om ondernemers te worden die met een tomeloze energie werkten. George Barron is achtereenvolgens een redelijk succesvolle beeldhouwer, wintitherapeut in Suriname en Nederland en projectontwikkelaar in Suriname geweest.

In 1984 werd er in Amsterdam, aan de Brouwersgracht een centrum voor winti-therapie geopend onder de naam Hakwatimba. De leider van de organisatie is een jonge man, George Barron, die zegt eigenlijk niet met winti te zijn opgegroeid. Pas later is hij zich op de cultureIe erfenis gaan bezinnen. Hij heeft een zekere scholing gehad, doorliep de MULO in Suriname en heeft verschillende invloeden ondergaan, onder andere van Transcendente Meditatie.

Hij heeft deze op een persoonlijke manier verwerkt, en het resultaat is een hoogst gevarieerde assemblage van cultuurelementen. Hij vertelt dat hij, voor de onderneming van start ging, een offer aan de Goon Mama, de Moeder Aarde van Amsterdam heeft gebracht, en daarnaast spreekt hij over minder traditionele elementen: vibraties en dergelijke krachten.

 

Hij meent zelf een synthese te hebben gevonden; als kern ziet hij dat het hier om een natuurreligie gaat. De natuur moet men altijd dienen, op straffe van allerlei onheil. Hij werkt veel met kruiden, die vers worden geïmporteerd uit Suriname.

Daar heeft hij een eigen kwekerij. Overigens is hij van mening dat niet de hele reeks van geesten uit het traditionele pantheon afzonderlijk behoeft te worden behandeld, want alle ziekmakende geesten komen, naar zijn inzicht, via de voorouders. genezingsritueel.