suriname Naar Voorpagina

  


   
ONDERDELEN
Kinderspelen
 suriname  Bat en bal
 suriname  Bonsbak
 suriname  Dansmeester
 suriname  Djoel
 suriname  Djompofoetoe 1
 suriname  Djompofoetoe 2
 suriname  Drai batra
 suriname  Elle
 suriname  Gongote
 suriname  Kaaiman
 suriname  Kibri of schuiltje
 suriname  Kibri-tiki
 suriname  Koko
 suriname  Makoketje
 suriname  Olometi 1
 suriname  Olometi 2
 suriname  Peroen, peroen
 suriname  Pikin-krioro
 suriname  Pingi-kasi
 suriname  Pokopaw
 suriname  Ship sail fast
 suriname  Schopsteentje
 suriname  Tiki-paw
 suriname  Vliegeren 1
 suriname  Vliegeren 2
 suriname  Waka-reis
 suriname  Waka-tjopoe

Onderwerpen
Cultureel erfgoed
 suriname  Boeken
 suriname  OSO dresi
 suriname  Sarnami leren
 suriname  Sranan leren
 suriname  Winti / wintipre
 suriname  Kinderspelen
 suriname  Joden-savanna
 suriname  Houtsnijwerk
 suriname  Klederdrachten
 suriname  Uitleg Feestdagen
 suriname  Monumenten
 suriname  Muziek
 suriname  Pierre Benoit
 suriname  Sybilla Merian

AFDELINGEN
  suriname Algemeen
 suriname De Douane
  suriname Telefoonboek
  suriname Bevolking
  suriname Distrikten
  suriname Reis info
  suriname Cultureel erfgoed
  suriname Geschiedenis
  suriname Foto's
  suriname Natuur
  suriname Personen
  suriname Koken / recepten
  suriname Vragen over NIBA
  suriname Wat is ANDA

     
 SURINAME  surinameAFDELINGEN - suriname Cultureel erfgoed - - Kinderspelen

 suriname . NU terug
 


  

Waka-reis

(Lopend de reis werpen)

Dit spel wordt lopend gespeeld, vaak van school naar huis, maar kan verder op elk moment worden gespeeld. Er is geen gaatje of kuiltje voor nodig. De reis stelt bij de aanvang van het spel het kuiltje voor. Er worden dan door alle deelnemers vanaf een bepaalde afstand knikkers naar de reis geworpen, waarbij de volgorde der speelbeurten door de afstand tussen reis en knikker wordt bepaald. Wie er het dichtste bij komt begint als eerste, enz. Elke deelnemer geeft een knikker aan de deelnemer die mag beginnen, deze is dan de werper. Deze gooit de knikkers op een redelijke afstand voor zich uit.

De speler die de volgende beurt heeft, mag nu bepalen welke knikker de werper moet raken met de reis. De werper mag alleen die ene aangewezen knikker raken. Raakt de werper met de reis toch een andere knikker of raakt de werper de aangewezen knikker niet, dan levert het niets op en is de beurt voorbij en mag de volgende werpen.

Deze verzamelt de knikkers, waarop hij of zij nu de werper is, tot er iemand wint.

Lukt het de werper wel om alleen de aangewezen knikker te raken met de reis, dan mag de werper alle knikkers die in het spel zijn hebben en begint het spel opnieuw .

Is een spel afgelopen dan geven alle spelers geven aan degene die de volgende beurt zou hebben een knikker en deze is dan de werper.





suriname . NU  naar boven



Ontwerp © Webteam Suriname - Afdeling Suriname - Zwartenhovenbrugstraat - Paramaribo -
Last update: