|
Onderwerpen Cultureel erfgoed |
| |
| SURINAME AFDELINGEN - Cultureel erfgoed - - Kinderspelen
terug
Olometi 1
( Eenvoudige versie )
Evenals bij de meeste knikkerspelen is het aantal deelnemers bij olometi onbeperkt. Om echter verwarring te voorkomen is het raadzaam dat er maar 2 tot 4 deelnemers zijn.
Voor dit spel heeft men nodig: een kuiltje in harde zandgrond met een doorsnee van ca 7 cm en een diepte van ca 10 cm, en met aan de voor- en achterkant eventueel een dwarse, smalle gleuf, waardoor het iets moeilijker wordt een knikker in het kuiltje te krijgen.
Verder een aantal knikkers en een „reis", d.i. een metalen ronde schijf met een doorsnee van ca 4 cm en een dikte
van ca. 1 cm. Deze reis kan zelf gemaakt worden door lood te smelten en in de vereiste vorm te gieten. Er zijn ook koperen reizen in de winkels te krijgen.
Op 2 tot meter afstand van het gat wordt een lijn getrokken in het zand. Alle spelers moeten achter deze lijn blijven bij het werpen. De voeten mogen de lijn niet raken.
Voor men met het echte spel begint wordt eerst de volgorde van het deelnemen bepaald. Een voor een werpen de spelers hun knikkers naar het gaatje. De speler wiens knikker in het gaatje terecht komt mag als eerste beginnen. Komen er meer knikkers in het gaatje dan moeten deze deelnemers opnieuw werpen. Net zolang tot er een winnaar is. Komen er geen knikkers in het gaatje, dan wordt de speelvolgorde bepaald door wie er het dichtste bij gekomen is. De volgende is die er daarna het dichtste bij gekomen is, enz. enz.
Nu kan het echte spel beginnen.
Elke deelnemer geeft een knikker aan de deelnemer die mag beginnen, deze is dan de werper. Deze gooit de knikkers naar het gaatje met de bedoeling zoveel mogelijk knikkers in het gaatje te krijgen. Elke knikker die in het gaatje komt is dan automatisch van de werper.
De speler die de volgende beurt heeft, mag nu bepalen welke knikker de werper moet raken met de reis. De werper mag alleen die ene aangewezen knikker raken. Raakt de werper met de reis toch een andere knikker of raakt de werper de aangewezen knikker niet, dan levert het niets op en mag de werper alleen de knikkers in het gaatje hebben. Als de reis in het gaatje terecht komt dan moet de werper een knikker bij het spel doen. De volgende is dan aan de beurt en verzamelt de knikkers, waarop hij of zij nu de werper is, tot er iemand wint.
Lukt het de werper wel om alleen de aangewezen knikker te raken met de reis, dan mag de werper alle knikkers die in het spel zijn hebben , of zijn alle knikkers in het gaatje gekomen en er dus geen knikkers meer in het het spel zijn, dan begint het spel opnieuw .
Is een spel afgelopen dan geven alle spelers geven aan degene die de volgende beurt zou hebben een knikker en deze is dan de werper.
|
naar boven
Ontwerp © Webteam Suriname - Afdeling Suriname - Zwartenhovenbrugstraat - Paramaribo - Last update:
|
|
|
| | |