suriname Naar Voorpagina

  


   
ONDERDELEN
Kinderspelen
 suriname  Bat en bal
 suriname  Bonsbak
 suriname  Dansmeester
 suriname  Djoel
 suriname  Djompofoetoe 1
 suriname  Djompofoetoe 2
 suriname  Drai batra
 suriname  Elle
 suriname  Gongote
 suriname  Kaaiman
 suriname  Kibri of schuiltje
 suriname  Kibri-tiki
 suriname  Koko
 suriname  Makoketje
 suriname  Olometi 1
 suriname  Olometi 2
 suriname  Peroen, peroen
 suriname  Pikin-krioro
 suriname  Pingi-kasi
 suriname  Pokopaw
 suriname  Ship sail fast
 suriname  Schopsteentje
 suriname  Tiki-paw
 suriname  Vliegeren 1
 suriname  Vliegeren 2
 suriname  Waka-reis
 suriname  Waka-tjopoe

Onderwerpen
Cultureel erfgoed
 suriname  Boeken
 suriname  OSO dresi
 suriname  Sarnami leren
 suriname  Sranan leren
 suriname  Winti / wintipre
 suriname  Kinderspelen
 suriname  Joden-savanna
 suriname  Houtsnijwerk
 suriname  Klederdrachten
 suriname  Uitleg Feestdagen
 suriname  Monumenten
 suriname  Muziek
 suriname  Pierre Benoit
 suriname  Sybilla Merian

AFDELINGEN
  suriname Algemeen
 suriname De Douane
  suriname Telefoonboek
  suriname Bevolking
  suriname Distrikten
  suriname Reis info
  suriname Cultureel erfgoed
  suriname Geschiedenis
  suriname Foto's
  suriname Natuur
  suriname Personen
  suriname Koken / recepten
  suriname Vragen over NIBA
  suriname Wat is ANDA

     
 SURINAME  surinameAFDELINGEN - suriname Cultureel erfgoed - - Kinderspelen

 suriname . NU terug
 


  

KIBRI OF SCHUILTJE

Ook een spel dat buitenshuis gespeeld wordt. Het is zowel bij de jongens als bij de meisjes geliefd. Nadat er bepaald is wie de eerste "zoeker" is, gaat deze met zijn hand voor zijn ogen voor een boom of paal staan en telt niet te snel hardop tot tien.

De anderen hebben zich dan reeds uit de voeten gemaakt en verstopt. Heeft de zoeker tot tien geteld dan roept hij voor de zekerheid: "Al tijd?". Roept één van de anderen terug: "ja!", dan mag hij ze gaan zoeken.

Passeert hij een van hen zonder hem te zien dan rent deze gauw van zijn schuilplaats naar de boom of paal waar de zoeker heeft gestaan bij het tellen, klopt op de boom of paal en telt luidt: één, twee, drie! Hij is er dan zeker van dat hij vrij is en zich de volgende keer weer mag gaan verstoppen.

Als de zoeker een verstopte ontdekt, dan wordt het dus een strijd tussen deze twee om de paal het eerst te bereiken. Bereikt de zoeker de paal eerst dan is de verstopte uit en moet de eerste die uit is, in het volgende spelletje de zoeker zijn.

Het spelletje is afgelopen als de zoeker alle verstopten heeft gevonden, of als ze zo goed verstopt zijn dat hij ze niet kan vinden en "kopraal!" roept, waarna de ander uit zijn schuilplaats te voorschijn moet komen.





suriname . NU  naar boven



Ontwerp © Webteam Suriname - Afdeling Suriname - Zwartenhovenbrugstraat - Paramaribo -
Last update: