suriname Naar Voorpagina

  


   
ONDERDELEN
Kinderspelen
 suriname  Bat en bal
 suriname  Bonsbak
 suriname  Dansmeester
 suriname  Djoel
 suriname  Djompofoetoe 1
 suriname  Djompofoetoe 2
 suriname  Drai batra
 suriname  Elle
 suriname  Gongote
 suriname  Kaaiman
 suriname  Kibri of schuiltje
 suriname  Kibri-tiki
 suriname  Koko
 suriname  Makoketje
 suriname  Olometi 1
 suriname  Olometi 2
 suriname  Peroen, peroen
 suriname  Pikin-krioro
 suriname  Pingi-kasi
 suriname  Pokopaw
 suriname  Ship sail fast
 suriname  Schopsteentje
 suriname  Tiki-paw
 suriname  Vliegeren 1
 suriname  Vliegeren 2
 suriname  Waka-reis
 suriname  Waka-tjopoe

Onderwerpen
Cultureel erfgoed
 suriname  Boeken
 suriname  OSO dresi
 suriname  Sarnami leren
 suriname  Sranan leren
 suriname  Winti / wintipre
 suriname  Kinderspelen
 suriname  Joden-savanna
 suriname  Houtsnijwerk
 suriname  Klederdrachten
 suriname  Uitleg Feestdagen
 suriname  Monumenten
 suriname  Muziek
 suriname  Pierre Benoit
 suriname  Sybilla Merian

AFDELINGEN
  suriname Algemeen
 suriname De Douane
  suriname Telefoonboek
  suriname Bevolking
  suriname Distrikten
  suriname Reis info
  suriname Cultureel erfgoed
  suriname Geschiedenis
  suriname Foto's
  suriname Natuur
  suriname Personen
  suriname Koken / recepten
  suriname Vragen over NIBA
  suriname Wat is ANDA

     
 SURINAME  surinameAFDELINGEN - suriname Cultureel erfgoed - - Kinderspelen

 suriname . NU terug
 


  Elle

Dit teamspel wordt gedurende het hele jaar zowel door jongens als meisjes (ca 4-16 jaar) buitenshuis gespeeld. Er worden twee teams gevormd: renners en krijgers. Vaak wordt ook afgesproken wat het speelveld zal zijn, zoals bijvoorbeeld de tuin of een afgebakend gebied, de renners moeten binnen dit gebied blijven, zodat er een elk geval een kans voor de krijgers om de renners 3x op de rug aan te tikken. De krijgers maken ook een denkbeeldig hok. Dit kan een halve cirkel tegen een muur zijn of gewoon een cirkel op de grond waarin de gevangen renners moeten blijven.

Daarna wordt er getost om wie er mag "rennen". Is dit gebeurd, dan verspreiden de renners zich over het speelveld. De roept aanvoeders van de renners: "elle", waarna ook zijn teamgenoten dit na elkaar doen. Dat betekent dat het spel kan beginnen.

Zodra een renner "elle" geroepen heeft mogen de krijgers hem trachten te vangen, waarbij pas iemand gevangen is, als de renner 3x op de rug geklopt is. Worden er een of meer renners gevangen dan moeten zij in het denkbeeldige "hok".

De renners mogen ook tussentijds de gepakte renners verlossen. Uiteraad zonder zelf 3x aangetikt te worden, anders moeten zij ook op hun beurt in het hok. Om dit te voorkomen plaatsen de krijgers een of meer bewaarders bij het hok.

( Variant 1 : de bewaarder moeten zelf buiten de lijnen van het hok blijven.)

( Variant 2: de bewaarders mogen wel binnen de lijnen van het hok komen om de vrije renners te pakken die hun teamgenoten komen verlossen. )

Lukt het een renner om een of meer gevangenen te verlossen door hen aan te raken, hetgeen de bewakers moeten trachten te voorkomen, dan zijn deze renners dus vrij en mogen ze weer aan het rennen deelnemen.

De laatste renner kan door haast het hele krijgersteam achterna gezeten worden. Is de laatse renner tenslotte ook gevangen, dan begint het spel opnieuw maar worden de rollen nu omgekeerd en mogen de krijgers nu rennen.



suriname . NU  naar boven



Ontwerp © Webteam Suriname - Afdeling Suriname - Zwartenhovenbrugstraat - Paramaribo -
Last update: