Houtsnijwerk
ADJANSO
Dit paneel moet men van boven naar beneden lezen. Helemaal bovenaan vindt men de drai-ati, negatief gerichte gevoelens; daaronder de poeloe-lai, die duidt op problemen die opgelost moeten worden en de kruizen die aanduiden dat de moeilijkheden ernstig zijn; vervolgens de adjanso-nangra met de betekenis dat de problemen opgelost zullen worden; en daaronder weer de drai-ati, maar nu positief gericht. Langs de rand van het paneel is de apoekoe-stoeroe gesneden, die een waarschuwing is dat men moet oppassen om niet het respect van zijn omgeving te verliezen.
Gl MI, MI SA Gl JOE
De naam van deze tafel is afgeleid van het motief gi mi, mi sa gi joe, geef mij en ik zal u geven, dus wederzijdse dienstverlening. Vlak boven dit motief vindt men de soensaka, het symbool van vruchtbaarheid in algemene zin, en rechts de moetjo'lo, een waarschuwing voor de gevaren des levens. Aan de andere kant van het tafelblad zijn er drie motieven uitgesneden en wel de deta, het symbool voor de schoonheid van de vrouw, de bosi of wel de zoen en weer de moetjo'lo. In het midden komt de koemba voor, het mystieke symbool voor erotische liefde. De rand is versierd met de snekibere, die op vooruitgang wijst en met de langa lobi, langdurige liefde.
MAKTI
Deze tafel met een rechthoekig blad is voorzien van twaalf motieven. Aan de rand vindt men van buiten naar binnen gaande de snekibere, het symbool van vooruitgang; de gintilobi of onwrikbare liefde; en de apoekoe-tité, het motief dat aanduidt, dat men niet door opzet of onvoorzichtigheid zich het oordeel van de gemeenschap op de hals moeten halen. In het midden komen er zes cirkels voor, vier grote en twee kleine: links een grote cirkel met een kleinere erin, de koemba, het symbool van erotische liefde, en de liba, die de aangename nacht aanduidt. Rechts ziet men de hoedja, het symbool van macht en gezag, waar deze tafel zijn naam aan ontleent, met aan weerskanten een kawrischelp, die rijkdom betekent, en daaronder de bosi, die innige genegenheid aanduidt. Onder en boven komen respectievelijk voor de fomofo, vurige en standvastige liefde en de boen-famiri, harmonisch gezinsleven. Deze zes cirkels zijn met elkaar verbonden door de wai-linti, het motief voor vreugde. Helemaal in het midden komt de soensaka voor, het symbool voor vruchtbaarheid.
|